2010. május 10., hétfő

Családi napközis tanfolyam zárodolgozatom (2009 nyár, Bp.Apor Vilmos Katolikus Főiskola )

ZÁRÓDOLGOZAT









Gaál Dorina
Enying, 2009




Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Felnőttképzési Központ
„CSALÁDI NAPKÖZI FELKÉSZÍTŐ TANFOLYAM”





A gyermekek napirendjének, tevékenységének szervezése









Gaál Dorina
Enying, 2009


Tartalomjegyzék


Témaválasztásom indoklása

1. A napirend fogalma és lényege………………………………………………………1.

2. A családi napközi (CSANA) fogalma és lényege……………………………………3.


3. Tappancs Családi Napközim………………………………………………………...4.


4. Hogy telik egy nap a Tappancs Családi napköziben………………………………..5.


5. Tevékenységek megszervezése………………………………………………………...8.


6. A házon kívüli programok, amik színesítik az együtt töltött időt…………………….8.


7. Saját szerepem…………………………………………………………………………9.


8. Felhasznált irodalom………………………………………………………………….9.


9. Mellékletek



„A kisgyerekeknek nagyobb szükségük van a szeretetre, mint amennyire ők maguk szeretnek.”

(Alexander Sutherland Neill)










„Ő a tied, hogy két karoddal óvd és vezesd. Add neki minden erődet és tudásodat, mindazt a jót, amit az élet kínálhat. Szent bizalmat élvezel. Soha ne bántsd harapós, csípős szavakkal. Az igazság felé irányítsd.”


(Michael Guinness)









„Szép dolog kifaragni egy szobrot és életet adni neki; de még szebb kiformálni egy emberi lelket és megtölteni igazsággal.”

(Victor Hugo)


Témaválasztásom indoklása

Azért választottam ezt a témát záró dolgozatomnak, mert a napirend és tevékenység szervezése közelebb állt hozzám. Számomra ez a szakma egy hivatás, és elkövetkező életem ennek a szakmának szentelem.

1. A napirend fogalma és lényege

A gyermek szükségleteinek megfelelően kialakított napirendben az események idejének, és sorrendjének ismétlődése megkönnyíti az életét, alkalmazkodását. Mire eljön az alvás ideje elfárad, és jól alszik. Étkezések idejére megéhezik, jó étvággyal fogyasztja az ételt. Játszóidejében aktív. Az időbeli sorrend állandósága biztonságérzetet ad, mindig tudja a gyermek, hogy ki után következik pl.: öltöztetésnél.
A kisgyermek életében fontos az állandóság, a tevékenységek állandó sorrendje segíti azok előrelátását, és az időben való tájékozódást.
Az intézményben, ahol hasonló korú gyermekek vannak egy csoportban, de így is különböző fejlettségűek, nagyon nehéz a megfelelő napirendet kialakítani. Ahogy a gyermek fejlődik, változnak a szükségletei, kevesebb alvásra van szüksége, egyre több idejét tölti tevékenyen, csökken az étkezések száma is. A napirendnek az étkezések köré kell csoportosulnia, épp, mint otthon. Az időpontok megállapításához figyelembe kell venni a helyi adottságokat, pl.: hogy mikor érkeznek a gyermekek többsége és mikor jönnek értük a szülők.

Az intézmény egészének munkabeosztását a gyermekek napirendjéhez kell igazítani. Például a gyermekek nem várhatnak éhesen és álmosan, mert nem készült el vagy nem érkezett meg az ebéd. Tehát fontos a jól szervezett napirend, amely biztosítja a csoport belső nyugalmát, a jó közérzetet, megteremti a biztonságot, könnyen átlátható rendszert biztosít, és kiiktatja a felesleges várakozási időt. Ennek kiiktatása, a nyugodt és egyenletes munka, a gyermekek folyamatos ellátása útján valósítható meg. A folyamatos ellátás egyik alapszabálya, hogy a gondozó lehetőleg mindengyermeket csak annyiszor vesz, ahányszor az szükséges, nem veszi fel külön az egyes részműveletekhez, hanem egyszerre elvégez mindent, ami a gyermeknek szükséges. Az ilyen típusú gondozás során a gyermek aktívan tölti az időt, és nem kapják fel hol etetéshez, hol a tisztázáshoz.
A személyi kapcsolatok kialakulásának szempontjából is kedvezőbb ez a rendszer, mint a „sortisztázás”és „soretetés”, mert a zavartalan, folyamatos együttlétet biztosítja a gondozók és gyermekek között. További előny hogy nem kell a gondozónak kapkodni, hogy gyorsan pl.: tisztába tegyen minden gyermeket, hogy utána menetrendszerűen hozzálásson az etetéshez. De nincs várakozási ideje, hanem egész napját kitölti a gondozási műveletek folyamatos láncolata.
A megfelelő napirend segíti az önállóságot is. A nagyobb gyermekek, aki már önállóbbak pl.: több gyermek eszik, öltözködik egyedül, elég csak a gondozó felügyelete, szükség szerint segítsége, ennek megfelelően változik a napirend szerkezete is. Továbbra is vezető elv, hogy az egymáshoz kapcsolódó műveletek folyamatosan következzenek, ne legyen várakozási idő pl.: egyszerre csak annyian menjenek a fürdőbe kezet mosni, ahány mosdó van, utána azonnal asztalhoz ülhessenek, közben a többiek még játszhatnak.
A napirend függ a csoport életkori összetételétől, szükségleteitől, és fejlettségétől. Befolyásolja az intézmény nyitva tartása, az évszak, és a csoport létszáma.
A jó napirend kialakításának fontos feltétele a személyi állandóság, a tárgyi feltételek, és a kisegítő személyzet összehangolt munkája. Lehetőség szerint figyelembe kell venni a gyermekek otthoni életritmusát.
Nagyon fontos szempont az is, hogy elegendő idő jusson valamennyi gondozási műveletre. A gondozók munkarendje a gyermekek napirendje alapján készül el.
A napirend és étkezési rend fontos szerepet játszik abban, hogy a gondozási műveletek és étkezések közel azonos időben történik egy-egy gyermeknél.
A meghatározott étkezési sorrend miatt a gyermekeknél nagyon hamar kialakul, hogy arra az időre éhezzenek meg, amikor ők következnek az étkezésnél.
Ugyanígy nagyon hamar kialakul az alvás ideje is, így gyermek akkor álmosodik el, általában amikor minden nap rákerül az elalvás ideje. Ébrenléti idejében a gyermek teljes figyelmével tevékenykedhet elmélyülten.
A csoport napirendje az év folyamán változik. Nemcsak az egymással összefüggő műveletek komplexuma, hanem az egész napirend módosul, mert például télen több idő kell a levetkőzéshez, és felöltözéshez, mint a melegebb évszakokban. tavasztól őszig viszont többet vannak kint a gyermekek, de esetleg többször kell átöltöztetni őket. A vezetőségnek folyamatosan segítséget kell nyújtani a gondozóknak, hogy a napirend a gyermekek igényeinek megfelelően változzon, és a gondozók is nyugodtan végezhessék munkájukat

2. A családi napközi (CSANA) fogalma és lényege


„ Sok édesanya számára fontos kérdés, hogy a gyermekkel töltött első hónapok, évek után van-e lehetősége választani a gyermeknevelési támogatások hosszabb időre történő igénybevétele, vagy a munkavállalás között. 2006. évtől lehetőség van a gyermek 1 éves kora után a szülőnek gyes mellett teljes munkaidőben elhelyezkedni, ezzel a lehetőséggel azonban csak az tud élni, akinek sikerül megoldani gyermeke napközbeni felügyeletét. A gyermekintézmények túlzsúfoltak a munkaerő kínálattal rendelkező nagyobb városok vonzáskörzetében is, s igen sok felvételi kérelmet kell helyhiány miatt visszautasítani.

Különösen megoldatlan a helyzet a kistelepüléseken, ahol néhány kisgyermek ellátására túl költséges lenne bölcsődét létrehozni.
A hiányzó intézményi férőhelyek pótlására szolgálhat a családi napközi, mely egészen kicsi kortól - 20 hetes - 14 éves korig fogad gyermekeket. Ez azt jelenti, hogy bölcsőde, óvoda, illetve az iskolai napközi vagy tanulószoba helyett a gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyelet és étkezés családi napköziben is megoldható. Egy családi napközi legfeljebb 5 fős létszámmal működhet, kivéve, ha a gondozónak van segítsége, ekkor még két gyermek ellátására van lehetőség.


A gyermekekkel az ellátást nyújtó legtöbbször saját háztartásában foglalkozik, a gyermekek fogadásra megfelelően kialakított lakrészben, de gyakran előfordul az is, hogy külön csak a gyermekek fogadására kialakított ingatlanon működik a szolgáltatás. A szakhatóságok által is engedélyezett családi napközi hasonlít egy gyermekközpontú sokgyermekes családhoz, ahol a gyermekek biztonságos, otthonos környezetben élnek. A gondozó által kialakított - a gyermekek egyéni szükségleteit figyelembe vevő napirend, a közös játék öröme, a derűs légkör eredményeképpen a családi napközik nagyon népszerűek a szülők és a gyerekek körében.”

3. Tappancs Családi Napközim


Kertes házba szeretném megnyitni, mivel így több lehetőség tárul a gyerekek elé a szabad levegőn tartózkodást illetően. Minden elvárásnak nagyon nehéz megfelelni, de ahhoz, hogy létrehozhassam álmaim, eleget kell tenni, minden szabálynak, kritériumnak. Kapcsolatba kell kerüljek a helyi bölcsődével, gyermekorvossal, védőnővel, gyermekjóléti szolgáltatóval stb. Egyéni bánásmódba részesülnek a gyerekek. Nem „vagyunk” se többek se kevesebbek, mint a bölcsőde, ez egy szolgáltatás a szülők számára, amit ha tehetnek igénybe vesznek. Az állandóság elve, hogy érvényesüljön állandó napirendre van szükség, ami kifejezetten a gyerekek érdekeit képviselik, amik az étkezések köré csoportosulnak. De rugalmasságot bele lehet vinni, de azt is egy bizonyos határig. Egyetlen nagy buktatója lehet a nagy rugalmasságnak, hogy néhány szülő megszegi a kompetencia határt és saját személyes terünk sérül így. Ezt az elején a szerződésbe le kell szögezni, tisztázni kell, hogy mi az a rugalmasság, amit tudunk vállalni, mert később komoly konfliktusok adódhatnak.


Egyéni színezete a Tappancs Családi napközimnek: örömmel fogadom a testvér kisgyerekeket, mert így anyuka számára is könnyebb lehet és biztonságot ad, hogy egy helyen vannak „csemetéi”, ha olyan szülők vannak, akiknek a munkaideje eltér, az átlagostól később kezd és később végez, akkor szívesen fogadjuk gyermekét, akár este 19:00 –ig nyitva tart a Tappancs. Különböző házon kívüli és belüli programokkal színesítem az együtt töltött időt.
Otthon főzök a kisgyereknek, így pontosan tudom, hogy mi kerül a gyermekek tányérjába. Ami persze, korántsem ilyen egyszerű, szigorú ÁNTSZ szabályoknak kell megfelelni, de nálam ez bevált technikának számít. Számos játék és játéklehetőség tárul a gyerekek elé, ami gazdagítja fantáziájukat, gondolkodásukat, fejlődésüket.

4. Hogy telik egy nap a Tappancs Családi napköziben

A szülők igénye és munkaideje szerint próbál találni a Tappancs megfelelő nyitvatartási időt. Ami általában 07:00-től délután 17:00-ig szokott lenni. De ha van olyan szülő, akinek ez nem felel meg, akkor rugalmasságot viszek bele.

Napirend:

 07:00-07:30-Érkezés
 07:30-08:00- Szabad játék
 08:15-08:45- Reggeli
 09:00-11:30- Szabad levegőn tartózkodás- játék- tízórai
 11:45:12:15-Ebéd
 12:30-15:00- Csendes pihenő (alvás)
 15:15-15:45- Uzsonna
 16:00-17:00- Szabad játék szülők érkezéséig

• 07:00-07:30-Érkezés--- Átveszem a szülőtől a kisgyermeket, megkérdezem, milyen volt éjszakája, hogy aludt, evett-e stb.
• 07:30-08:00--- Szabad játék
Az egészséges jó állapotban lévő gyermek ébrenléti ideje alatt aktív, tevékeny. Tevékenysége a játék, ami különböző formában nyilvánul meg: ismerkedik önmagával, mozgásával, cselekedeteinek hatásával, a körülötte lévő játokkal, élvezi a mozgást, a megismerést, a játékot, a tárgyak összehasonlítását, csoportosítását, az alkotást, a szerepváltást, a szimbólumok alkalmazását.
A csecsemő és kisgyereket nevelő intézmények fontos feladata folyamatosan biztosítani számukra, hogy koruknak megfelelő életmódot élhessenek, hogy ébrenléti idejükben módjuk, lehetőségük legyen szabadon tevékenykedni, mozogni, játszani. Az, hogy egy gyerek a bölcsődében milyen elmélyülten, önfeledten játszik, részben attól is függ, milyen állapotban van, hogy érzi magát , részben attól, hogy csoportban , ahol él, megvannak-e a mozgás, játék feltételei.
A játszó gyerek a játékával, tevékenységével a belső szükségleteit, törekvéseit, vágyait a valósítja meg. A játék nélkülözhetetlen eleme az önkéntesség. A gyerek nem azért játszik, mert tudja, hogy a játék hasznos tevékenység, nem azért játszik, mert tudja, hogy a játék bővíti ismereteit, nem mások által kitűzött, mások által fontosnak tartott feladatokat teljesít. A feladatokat, melyeket játék közben igyekszik megoldani, ma tűzi ki önmaga elé. Ha sokszor kap ötletet, utasítást játék közben, végül már ő kéri, mutassák meg, mondják meg neki, hogy a játékkal hogyan „kell” vagy hogyan lehet a felnőtt elképzelése szerint játszani- Ezt nem szabad!
Nagycsoportos gyermekek( 2-3 éves) játékai:
Építőjátékok: változatos építőjátékok, kisebb méretűek is pl. legó, Dubló legó, Gabi építő stb.
Szerepjáték kellékei:
• használati eszközök, felnőtt tárgyainak kisméretű másai: lábasok, tányérok, poharak, sziták, szűrők, szerszámok, seprű, lapát, telefon, gyúrótábla, vágódeszka stb.
• egyes foglalkozások, szerepek jellegzetes eszközei, ruhadarabjai: orvosi táska, fodrász kellékek, takarók, babaápolási eszközök, babakocsi
• gyümölcsök, zöldségek, egyéb termések
• flakonok, dobozok (teás, kekszes, piskótás stb. )
Nagymozgásos játékok: autók, dömperek, motorok, mászóka, csúszda, labda
Alkotó játék kellékei:
• zsírkréta, ceruza, festék, kréta, gyurma
• kis gyerek olló, papírok
• természetes anyagok (falevél, gesztenye, toboz, termések, ágak stb. ) amelyek nem balesetveszélyesek

Logikai játékok: képkirakó, képes lottó, kártya
Bábok: kesztyű-,ujj, lépegető báb
Hangszerek: xilofon, cintányér, dob, cintányér
Könyvek: elsősorban puhalapú képeskönyvek
• 08:15-08:45- Reggeli--- Játék után a mosdóba WC-t használnak, kezet mosnak, fésülködnek a gyerekek figyelmem kíséretével, majd előkészítek az esztétikus reggeliztetéshez. Megterítenek a gyerekek, szétosztják egymás között az evőeszközöket, tányért, poharat, szalvétát. Ezzel is tanulva a felnőttek mintáját.
09:00-11:30- Szabad levegőn tartózkodás- játék- tízórai--- Ha az időjárás engedi az udvaron nyújtotta játéklehetőségekkel élnek pl. motor, labda,homokozó, babakocsi, mászóka, Ratichon. Nagyon fontos, hogy elegendő időt töltsenek a szabadban, mert akkor sokkal nyugodtabbak és fáradtabbak lesznek. Délután könnyebben elalszanak. Rendszeresen, a napirendnek megfelelően biztosítom koruknak, fejlettségüknek megfelelő mozgást. Általában a kertben, a szabadban, de ha az időjárás nem engedi (szakadó eső, szélvihar, köd, -5 C- nál hidegebb) akkor is kerítek alkalmat és lehetőséget a mozgásra. . Ilyenkor mozgásos játékot kezdeményezek, amely során nyugodtan lehet ugrálni, mozogni kicsit még a szobában is. (A mondókák, dalok révén a beszéd, ritmusérzék is fejlődik.) Ilyen mondóka lehet, pl. Ugráljunk, mint a verebek, Mackó-mackó ugorjál stb.

• 11:45:12:15-Ebéd
• 12:30-15:00- Csendes pihenő (alvás): Az alvást megfelelő ággyal biztosítom: Wesco ágy.
• 15:15-15:45- Uzsonna
• 16:00-17:00- Szabad játék szülők érkezéséig
5. Tevékenységek megszervezése
Minden tevékenység és foglalkozás nagy szervezést igényel, mivel mindenhez kidolgozott szempontok kellenek. A szabadjátéktevékenység alkalmával választhatnak, olyan játékot, ami nem igényel előkészületet vagy segítséget. De ha alkotó munkát szeretnének csinálni pl. festeni, akkor előre meggyártott sablont is használhatnak a gyerekek. Nagyon kedvelik a gyerekek a mesefüzetből pálcás bábbal előadott mesét, melynek bábjainak elkészítésében szívesen segédkeznek. Minden alkalommal, felkínálom a játék lehetőséget, kikészítem az asztalra a játékhoz az eszközöket Pl. kirakom a gyurmát és a formákat, sodrófát hozzá valamint a festéket egy másik asztalra és a kivágott formákat. Így a gyermek kedve szerint, ahhoz ül le, amivel épp szeretne foglalkozni.
Folyamatosan frissítem a játékkészletet, a régebben használtakat újra előveszem, és ezzel próbálom lekötni őket, hogy ne unatkozzanak. Amiket, pedig már meguntak és nem játszanak vele, azokat elrakom, és később előveszem.
Szervezést igényel a heti egy alkalommal az uszodába menetelük is. Van olyan kisgyerek,aki nem szeretne menni, úszni vagy szülei nem akarják, hogy menjen. Ezért ilyenkor a segítőnek kell közbe lépnie, ő vigyázz és foglalkozik, ezen gyermekekkel. Egy felfogadott sofőr viszi el az uszodába őket, kíséretemmel. Minden napra valamiféle elképzelésem születik, mivel lehet a gyerekek fantáziáját, fejlődését gazdagítani.


6. A házon kívüli programok, amik színesítik az együtt töltött időt

Szülők számára tartok „szülői napot”, amikor a hét adott napjain, adott időben felkereshetnek kérdéseikkel, problémáikkal. Ha szeretnék a szülők, szakembert is fogadok, ha bármiféle kérdésük lenne gyermekükkel kapcsolatba, és aki hasznos tanácsokkal ellátja őket. Minden héten 1x elviszem a gyerekeket uszodába, egy kijelölt sofőr segítségével. Szülinapi zsúrokat is szívesen szervezek hétvégékre, itt a gyerekek megünnepelhetik a szülinapost. Ilyenkor a szülők hoznak sütit, üdítőt, igény szerint, amit szeretnének, de ez ne terhelje őket nagyon anyagilag. Kirándulásokat is szervezek, olyan szülők és gyerekek számára, akik szeretnek a természetbe lenni, együtt lenni a Tappanccsal. Évek során még fantáziám új utat nyer és bővülnek programjaim is.

7. Saját szerepem


Nagyon nagy és fontos szerepet érzek a Tappancs Családi Napközi működésében, hisz én ihlettem. Kellő odafigyeléssel, kitartással és szakmai tudással próbálom kielégíteni elsősorban a gyerekek igényeit és szükségleteit, ami elengedhetetlen egészséges fejlődésükhöz. Amiben segítségemre van segítőm és helyettesem is egyben: nővérem.



8. Felhasznált irodalom


1. www.csana-info.hu
2. jegyzeteim



9. Mellékletek

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése